Τι είναι τα Super Apps

τι είναι τα super apps

Written by iconmedia

Τι είναι τα Super Apps;

Τι είναι τα Super Apps (αλλιώς και Super-Apps ή Superapps), γιατί έχουν τόση επιτυχία στην Ανατολή και τι γίνεται στις Δυτικές χώρες; Γιατί ακόμα δεν έχουν γίνει παγκόσμιο trend;

Αυτά (και μερικά ακόμα) ερωτήματα θα προσπαθήσουμε να απαντήσουμε στο παρόν άρθρο.

Ας ξεκινήσουμε με το πιο βασικό:

Τα Super Apps είναι εφαρμογές που προσφέρουν τη δυνατότητα στους χρήστες να κάνουν περισσότερες από μία ενέργειες μέσα στο ίδιο ψηφιακό περιβάλλον. Μπορούμε για παράδειγμα να κάνουμε αγορές και πληρωμές, να επικοινωνούμε με φίλους, να κάνουμε έρευνα αγοράς, να διασκεδάζουμε, να παίζουμε ή οτιδήποτε άλλο προσφέρει το κάθε Super App.

Τι είναι τα Super Apps

Από την Ανατολή στη Δύση;

Στον δυτικό κόσμο τα Super Apps δεν έχουν, ακόμη, εισχωρήσει δυναμικά και δεν έχουν αποκτήσει περίοπτη θέση στην περιοχή για την οποία μάχονται μερικές από τις μεγαλύτερες δυνάμεις του πλανήτη… την οθόνη του κινητού μας!

WeChat logo
Τι είναι τα Super Apps

Ας δούμε τι συμβαίνει στην Ανατολή.

 

Οι Κινέζοι χρησιμοποιούν εδώ και αρκετό καιρό το WeChat. Πρόκειται για ένα app που προσφέρει μία πλειάδα υπηρεσιών και δυνατοτήτων. Καταρχάς, όπως γίνεται εύκολα κατανοητό και από την επωνυμία, προσφέρει τη δυνατότητα επικοινωνίας μεταξύ των χρηστών μέσω γραπτών και φωνητικών μηνυμάτων, video calls, broadcasts κ.λπ. Επίσης μπορούμε να παίξουμε παιχνίδια, να μοιραστούμε φωτογραφίες και videos, ακόμα και να ανταλλάξουμε επαφές (μέσω Bluetooth).

 Μπορούμε να έχουμε έναν λογαριασμό (όπως και στα social media) με μία από τις βασικές λειτουργίες να ονομάζεται “Moments”. Στη συνέχεια υπάρχει το WeChat Pay, που δίνει τη δυνατότητα online πληρωμών. Φυσικά, και εδώ, μπορούμε να ανεβάζουμε μικρής διάρκειας videos, ενώ έχουν φροντίσει να υπάρχουν αρκετές υπηρεσίες και για τις επιχειρήσεις όπως το Enterprise WeChat και το WeChat Business.

Ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα του συγκεκριμένου App είναι ότι λειτουργεί υπό το νομικό καθεστώς του κινεζικού κράτους, που υποχρεώνει την εταιρεία να δίνει όλα τα διαθέσιμα στοιχεία των χρηστών, καθώς και να ακολουθεί πιστά τις κυβερνητικές εντολές για την «εναρμόνιση» των χρηστών με τις αποφάσεις των κυβερνόντων.

Παρά τη στενή κρατική παρακολούθηση, ένα στοιχείο που προβληματίζει σχετικά με το WeChat είναι ότι πολλοί από τους χρήστες πωλούν απομιμήσεις προϊόντων σαν να είναι γνήσια, με τον έλεγχο να είναι σχεδόν ανύπαρκτος. Το φαινόμενο έχει πάρει μεγάλες διαστάσεις και καλό είναι όποιος κάνει αγορές μέσω αυτής της εφαρμογής να είναι κάτι παραπάνω από προσεκτικός.

Δεν είναι τυχαίο που αρκετές χώρες έχουν απαγορεύει τη χρήση της εφαρμογής, χωρίς όμως αυτό να αφορά αποκλειστικά και μόνο τα θέματα που προαναφέραμε.

Πέρα όμως από τα μειονεκτήματα των εφαρμογών που προέρχονται από την Ανατολή, υπάρχουν και πολλά πλεονεκτήματα που, από ότι φαίνεται, πολλές εταιρείες – δημιουργοί προσπαθούν να τα εκμεταλλευθούν και να εισχωρήσουν στην αγορά της Δύσης.

Το βασικό πλεονέκτημα φαίνεται να είναι η ευχρηστία και το γεγονός ότι δεν χρειάζεται να γινόμαστε… «ψηφιακοί νομάδες» για να κάνουμε τις δουλειές μας. Όλα γίνονται μέσα από μία και μόνο εφαρμογή!

Μερικά από τα πλέον γνωστά Super Apps είναι (όπως προαναφέραμε) το WeChat και το Alipay στην Κίνα, το Paytm στην Ινδία, το Grab από τη Σιγκαπούρη, το GoTo της Ινδονησίας, το Zalo του Βιετνάμ και το Kakao της Νότιας Κορέας.

Τι είναι τα Super Apps
Τι είναι τα Super Apps

Τι γίνεται στη Δύση;

Στις χώρες της Δύσης και κυρίως στις τεχνολογικά προηγμένες χώρες της δυτικής Ευρώπης και των Η.Π.Α., τα Super Apps εισχωρούν αργά αλλά σταθερά.

Στη Δύση είμαστε συνηθισμένοι σε εφαρμογές που εκτελούν μία (άντε και δύο) λειτουργίες. Έχουμε τα social media για να κάνουμε την «καθιερωμένη επίδειξη ευτυχίας και επιτυχίας», τα apps που μας επιτρέπουν να επικοινωνούμε μεταξύ μας, άλλο app για να καλέσουμε Taxi και άλλο για να κλείσουμε εισιτήρια στο θέατρο. Με λίγα λόγια είμαστε μαθημένοι να χρησιμοποιούμε το Facebook, το Instagram, το WhatsUp, το Uber και το Ticketmaster, αντί για να κάνουμε όλες μας τις δουλειές μέσα από μία και μοναδική εφαρμογή.

Αυτό φαίνεται, σιγά – σιγά, να αλλάζει και το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι οι αλλαγές που προσπαθεί να κάνει η Meta (πρώην Facebook).

Το Facebook προσπαθεί να μετατραπεί σε μία all around πλατφόρμα (Metaverse), που θα προσφέρει όλες τις υπηρεσίες μέσα από ένα τεχνολογικά εξελιγμένο και εντυπωσιακό ψηφιακό περιβάλλον.

Πολύ απλά όλες οι πλατφόρμες προσπαθούν να προσφέρουν ένα μεγάλο αριθμό υπηρεσιών και να έχουν τη μερίδα του λέοντος σχετικά με το χρόνο (και όχι μόνο) που καταναλώνουν οι χρήστες στο διαδίκτυο.

Τι είναι τα Super Apps
Τι είναι τα Super Apps

Γιατί δεν έχουν εισχωρήσει ακόμα;

Οι λόγοι που τα Super Apps δεν έχουν μεγάλο μερίδιο στις δυτικές αγορές, είναι πολλοί και σύνθετοι.

Καταρχάς υπάρχει μεγάλος και έντονος ανταγωνισμός, με τις social media πλατφόρμες να κυριαρχούν. Σε πολλές χώρες της ανατολής, οι πλατφόρμες αυτές είναι είτε απαγορευμένες είτε υπολειτουργούν λόγω νομικών κωλυμάτων και κυβερνητικών εντολών. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να υπάρχει ένα κενό, το οποίο «κλήθηκαν» να καλύψουν οι «τοπικές» εταιρείες μέσω των Super Apps, (πάντα σε συνδυασμό με το γεγονός ότι οι κυβερνήσεις αναζητούσαν εναγωνίως τρόπους να έχουν πρόσβαση στα στοιχεία των χρηστών).

Στο δυτικό κόσμο λοιπόν, τα social media και οι λοιπές εφαρμογές είχαν ήδη γίνει… κατεστημένο και ο χώρος για τους «νεοφερμένους» ήταν εξαιρετικά μικρός. Εκτός αυτού υπάρχει και το θέμα της Apple. Η εν λόγω εταιρεία θεωρείται εξαιρετικά «αρτηριοσκληρωτική» όσον αφορά το λειτουργικό της σύστημα και, ούτε λίγο ούτε πολύ, ζητάει από κάθε ένα που δραστηριοποιείται μέσω του λειτουργικού της συστήματος το 30% των εσόδων. Με λίγα λόγια, θέλει να γίνεται… «συνέταιρος» με όποιον «τολμήσει» να «πατήσει το πόδι του» στο iOS.

Όπως είναι φυσικό, οι δημιουργοί των Super Apps, αφενός δεν είχαν καμία διάθεση να γίνουν… «ευγενικοί χορηγοί» της Apple, αφετέρου η αγορά ήταν κορεσμένη μεν, ανώριμη δε, για να τους υποδεχθεί, οπότε και δεν ένιωσαν την ανάγκη να δώσουν μάχη για να τοποθετηθούν σε ένα τέτοιο market.

Εννοείται βέβαια ότι και η Apple ετοιμάζει τις δικές της κινήσεις και αν μη τι άλλο αναμένονται, τουλάχιστον, εντυπωσιακές.

Άλλοι λόγοι θεωρούνται ότι μεγάλο μέρος του πληθυσμού στις χώρες τις Ασίας, δεν διαθέτει τραπεζικούς λογαριασμούς (οπότε οι πληρωμές μέσω ενός app… είναι μία κάποια λύση) και ότι η πλειονότητα του πληθυσμού «βρέθηκε» απευθείας με ένα smartphone στο χέρι, χωρίς να προλάβει να ζήσει την ενδιάμεση ανάπτυξη της τεχνολογίας και των αντίστοιχων προϊόντων εκείνης της εποχής.

Τι είναι τα Super Apps

Τι είναι τα Super Apps

Τι μέλλει γενέσθαι

Αν και κανείς δεν μπορεί να πει με απόλυτη βεβαιότητα τι ακριβώς μάς επιφυλάσσει το μέλλον, το σίγουρο είναι ότι όλοι οι «μεγάλοι παίκτες» θα προσπαθήσουν να κερδίσουν το χρόνο που διαθέτουμε στον ψηφιακό κόσμο, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο.

Ήδη όπως προαναφέραμε η Meta κάνει τις κινήσεις της, ενώ τις δικές τους προσπάθειες κάνουν η Paypal με το Venmo, η Revolut, η Klarna, η Spotify και το Viber.

Ακόμα και στην Ελλάδα βλέπουμε εταιρείες όπως το efood και το box να επεκτείνουν τις δραστηριότητές τους.

Ό,τι και αν συμβεί στο μέλλον, το μόνο σίγουρο ότι τα Super Apps, με την όποια μορφή τελικά αποκτήσουν, θα προσπαθήσουν να μονοπωλήσουν το ενδιαφέρον των χρηστών και να δημιουργήσουν ένα ψηφιακό περιβάλλον τόσο θελκτικό που οι χρήστες θα επιθυμούν να τους αφιερώνουν το μεγαλύτερο μέρος του ελεύθερου (;) χρόνου τους.

Διαβάστε επίσης…

B2B Marketing

B2B Marketing

Τι είναι το B2B Marketing Το B2B marketing, (συντομία για το Business to Business ή επιχειρήσεις-προς-επιχειρήσεις),...

Αλγόριθμοι στα Social Media

Αλγόριθμοι στα Social Media

Ένα από τα βασικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι digital marketers, είναι οι ταχύτατες και συνεχόμενες αλλαγές στις...

Rebranding

Rebranding

Rebranding (Ανανέωση Εταιρικής Ταυτότητας) Το επιχειρηματικό περιβάλλον εξελίσσεται με ραγδαίους ρυθμούς και οι...